Tuesday 10 February 2015

Parenting ** Ketahui 5 Jenis Makanan Yang Perlu Dijauhkan Dari Kanak-Kanak


Assalamualaikum....

Sedia maklum, Setiap ibubapa dan mas sendiri  menginginkan anak yang membesar dengan sihat. Salah satu faktor anak-anak membesar dengan sihat adalah pemakanan. Namun, kini terdapat pelbagai jenis makanan yang tidak sihat lebih-lebih lagi jenis makanan segera atau Instant Food / Fast Food.. Mas sendiri febret burger mcd tu haaa... camne agaknye anak kite kan.. wat burger sendiri lahh.. lagi sihat...!!

Golongan dewasa tentulah faham yang makanan sihat itu terdiri daripada bahan-bahan segar seperti ayam, ikan, salad dan sayuran hijau. Buah-buahan segar pula digunakan sebagai pencuci mulut atau pembuka selera. Keadaan berlaku sebaliknya kepada kanak-kanak. Mereka menganggap makanan sedemikian sebagai jijk, membosankan, hambar dan lebih teruk ia dianggap sebagai racun !
Keadaan inilah yang menyebabkan kanak-kanak berperang dengan makanan dan isu ini adalah sangat mengecewakan. Namun adalah penting terutamanya ibu bapa menjadi contoh terbaik menggalakkan pemakanan sihat. Yakinlah, bahawa suatu hari nanti, anak anda akan berterima kasih kepada anda kerana menyuapkannya dengan makanan yang sihat.

Saban hari, terlalu banyak makanan yang nampak lazat tetapi pada hakikatnya makanan tersebut mengandungi nilai pemakanan yang kecil berbanding pengawet, gula dan lemak yang digunakan.
Tetapi, bagaimana anda boleh tahu makanan yang boleh dielakkan ?

Start dari baby, bagi die merasa makanan sihat seperti sayur / buah... My baby sejak nurse kate dah boleh bagi makanan pejal... mas taram je apa yang mas makan bagi kat die... hehhheeee
Kat umah ni tomata dan carrot tak boleh putus bekal.. tak tau la nape hb suka beli sayor tu jer.. benefitnya ku suap juga ke mulut ayish... eh die suka.. maka nya berhari-hari mas bagi itu aje lah... ahahhahhaaa...
ayish tak makan bubur, actually penah buat.. die tak mo.. mas dah mind set kat my mind yang ayish tak suke... so, jarang bagi.. budak ni pon jadi tak suke lah.. hahaa.. ku suap nasik ngan kicap jer... nampak tak kat cini mas malas no..!!! hahahahaa

Ia untuk kebaikan bersama jugak.. mas tak mo la ajar mas cerewet tang makan.. apa yang ade makan, no request2..!


Untuk membantu anda membuat keputusan, terdapat 5 senarai makanan yang perlu dielakkan tetapi lazim diberi kepada kanak-kanak di Malaysia sama ada bersarapan, makan tengahari, makan malam atau makanan ringan.

1) DAGING PROSES

Ya, daging proses memang cepat untuk disediakan. Cuma keluarkan dari peti sejuk, dinyahbeku kemudian goreng dan siap untuk dimakan. Namun tidak kita perasan bahawa makanan ini sebenarnya ibarat span menyerap minyak masak yang digunakan semasa menggoreng ditambah lagi dengan pengawet digunakan. Ini akan meningkatkan lagi risiko sakit jantung dan lebih teruk lagi kanser. Kesannya tidaklah drastik tetapi jangka masa panjang.



2) KENTANG GORENG

Tiada cara lain mengelakkan makanan ini sekiranya memang sudah tersenarai dalam makanan mingguan anak-anak anda. Namun masalah sebenar adalah apabila member anak-anak kentang goreng setiap kali makan. Kentang goreng tidak menyediakan nilai nutrisi kepada anak-anak, sebaliknya kandungan lemak dan garam yang amat tinggi!



3) BIJIRIN SARAPAN PAGI

Tidak dinafikan, apabila tiba waktu bersarapan, bijirin menjadi salah satu pilihan ibubapa di Malaysia untuk anak-anak bersarapan. Setiap hari kita dimomokkan di televisyen dengan iklan-iklan bijirin yang dimakan bersama susu dan sebagainya. Bijirin sememangnya mensasarkan kanak-kanak kerana golongan itu mudah dipengaruhi. Ditambah pula dengan pembungkusan yang menarik dan berwarna-warni. Hakikatnya, kuantiti gula yang digunakan amatlah melebihi keperluan bagi seorang kanak-kanak.



4) SNEK RINGGAN / KEROPOK

Kebanyakan makanan jenis ini dihasilkan dengan tepung yang diproses kemudian ditambah pengawet, pewarna, perasa sintetik dan minyak yang boleh menyebabkan tahap kolestrol yang tinggi. Oleh hal yang demikian, amatlah tidak digalakkan sama sekali untuk memberi anak-anak anda memakan snek seperti ini\



5) PIZZA

Dibandar, khususnya Kuala Lumpur, makanan segera seperti pizza ini tidak asing lagi. Ibubapa yang penat seharian bekerja memlilih untuk menghubungi pizza dan menunggu ianya sampai di depan rumah. Namun ia sememangnya tidak sihat kerana pengawet disamping lemak dan kalori yang tinggi.

Kesimpulannya, sekiranya anda memahami cadangan sebenar, adalah dijamin anak anda akan berasa dan menikmati hidup yang lebih sihat pada masa akan datang.

************************
KESAN BURUK BAGI ANAK MAKAN FAST FOOD / MAKANAN TAK SIHAT


LEMAH AKEDAMIK

OBESITI


MASALAH KURANG KALSIUM

Bagi yang dah memang fast food tu feberet anak-anak dan famili... dan tak makan makanan yang sihat, bagaimana agaknya nak bantu si manja kite supaya kekal sihat, aktif dan ebrtenga.. dengan makanan yang lengkap nutrien... 



MEMBESARLAH SEBAGAI JUARA

VITA-LEA FOR CHILDREN ni ada 18 Vitamins dan Mineral yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan anak-anak kita. 

Yang penting, ianya diperbuat daripada BAHAN SEMULAJADI saja. Contohnya, ia menggunakan PEMANIS SEMULAJADI iaitu XYLITOL. So elok untuk kesihatan gigi tau..

Rasanya pula? Semestinya PERISA SEMULAJADI ANGGUR yang sedap!! Bukan perisa sintetik yerr.. So ibu bapa jangan risauu... 



Set Lengkap Kanak-Kanak Sihat dan Pintar : Omegaguard, Mealshakes, Vita-lea for Children, Chewable Vitamin C. 

Semoga dengan usaha ini, Allah kurniakan kesihatan tubuh badan dan kecerdasan minda kepada anak-anak syurga kami. 

papa dan mama doakan semoga harith menjadi orang yang soleh, bertaqwa, kaya dan berjaya di dunia dan akhirat. 

Anda berminat nak beri yang TERBAIK untuk anak-anak anda juga?
 InsyaAllah Maria sedia membantu. 


Sempena pengenalan produk ini, jangan lepaskan peluang dapatkan VITA-LEA FOR CHILDREN  dengan HARGA TERENDAH!! 

Promosi tamat pada 28 FEB 2015. Contact MaS segera ya!! :)


Thanks for reading :)

Kawan- kawan sekalian yg berhajat nak beli direct supplement shaklee ni  di hq or branches
boleh guna id saya...





Shaklee id; 869907
Name ; Masharyana Mashuri
Hp ; 016-6810844

Hq shaklee
Penang branch - pusat bandar seberang jaya
Ipoh branch - bandar ipoh raya
Jb branch- taman molek
Kl branch- Sri rampai
Kota bharu branch-section 25, jln sultan yahya petra
Kota kinabalu branch- neutron point

pergi ke branches or HQ , buy product & inform my id :869907

SEDANG & INGIN MENCARI SIDE INCOME..??? HANYA DARI RUMAH..

  Hubungi Saya segera,

Sekian terima kasih... Boleh pm sy untuk maklumat lanjut..

Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, sila hubungi saya  SMS/WhatsApp| add saya
di FB Za Fair (Mas Masya) untuk konsultasi percuma & LIKE fanpageZa Fair's Supplement untuk tips kesihatan/kecantikan

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...