Friday 24 October 2014

BAHAYA GUNA SEMULA MINYAK MASAK TERPAKAI

Assalamualaikum semua... Hows ur day.. hari ni ade yang masih mood on holiday ker..??? kalo yang berbangsa india.. of cox tengah sakan beraya tu.. heheheheee... Kalo time raya ni.. tah sah la kalo tak dek  makanan sedap-sedap depan mata.. mampu ke nak tahan napsu...? nak catu juadah tu...?? for me, memang tak tahan..!! ehheheheeee
Bercerita tentang makanan.. sape pon akan kecurrr... tak tahan..! heheheee
Tapi bab kesihatan semua abaikan.. Lelagi tang bergoreng-goreng ni.. Tau tak korang makanan yang bergoreng itu bahaya dan tinggi kolestrol...
Mas nak bagitau, bahaya nya mengunakan semula minyak masak terpakai...

Untuk  lebih lanjut bahaya guna semula minyak masak terpakai, adalah lebih baik jika anda memahami konsep ‘Smoke Point’.

Smoke point
ialah suhu titik permulaan minyak berpecah menjadi gliserol dan asid lemak, seterusnya menghasilkan asap kebiruan yang boleh menyebabkan mata pedih dan tekak mengalami iritasi. Minyak masak boleh rosak apabila dipanaskan pada suhu yang sangat tinggi melebihi smoke point. Minyak masak yang rosak berasa pahit, hangus dan kandungan nutrisi pula semakin merosot.

Minyak masak yang rosak sangat berbahaya kerana;
====================================

   -->  Mengandungi radikal bebas yang boleh menyebabkan kanser
   --> Menurut kajian, tikus yang diberi makan minyak masak yang rosak mengalamikerosakan hati atau ginjal.



Semakin rendah smoke point, semakin cepat ia rosak. Minyak sayuran seperti zaitun, bunga matahari, jagung, soya dan kanola mempunyai smoke point yang rendah dan mudah rosak apabila dipanaskan pada suhu yang tinggi . Oleh itu, anda tidak disarankan untuk menggunakan minyak sayuran tersebut untuk menggoreng kerana minyak masak mudah rosak dan membahayakan. Gunakan minyak sayuran untuk menyediakan salad atau memasak pada suhu yang rendah.

Semasa minyak masak dipanaskan, smoke point akan mula menurun. Suhu tinggi seperti menggoreng menyebabkan smoke point minyak masak turun dengan mendadak dan sudah tidak selamat digunakan semula kerana smoke point-nya sangat rendah. Jika digunakan semula, minyak masak akan rosak, dan berbahaya kepada kesihatan. Kajian menunjukkan, minyak masak yang diguna semula mengandungi bahan kimia 4-hydroxy-trans-2-nonenal (HNE)yang boleh meningkatkan risiko sakit jantung, strok, Alzheimer (penyakit nyanyuk), hati rosak dan kanser.

Minyak masak juga cepat rosak jika disimpan terlalu lama dan terdedah dengan haba (seperti cahaya matahari). Apatah lagi menyimpan minyak masak terpakai. Anda membahayakan diri dan keluarga!

Tapi, bagaimana pula dengan penggunaan minyak masak semasa menggoreng? Bukankah sangat membazir membuang minyak masak yang banyak itu?

Mujurlah kita di Malaysia, ramai menggunakan minyak kelapa sawit untuk memasak. Menurut kajian seorang jurutera makanan yang berbangsa Jerman, Kurt G. Berger; minyak kelapa sawit boleh digunakan semula kerana mempunyai smoke point yang tinggi. Walaupun ia diguna semula, warna dan rasa minyak tetap tidak berubah. Oleh itu, minyak kelapa sawit sanga tsesuai digunakan untuk menggoreng dan digunakan semula...

Berikut adalah tips menggunakan semula minyak masak:
=================================

-->    Jangan gunakan semula minyak sayuran yang sudah dipakai
-->    Tapis minyak masak yang sudah digunakan menggunakan kain untuk memastikan tiada sisa makanan tertinggal. Bakteria boleh hidup di dalam makanan dan merosakkan minyak masak.
-->    Elak gunakan minyak masak terpakai untuk menggoreng kerana smoke point minyak masak terpakai sangat rendah. Menggoreng menggunakan minyak terpakai boleh meningkatkan kadar pembentukan toksik HNE. Gunakan untuk menumis atau memasak sup.
-->    Matikan api sejurus masakan sudah siap. Haba api boleh merosakkan minyak masak terpakai
-->    Jangan guna minyak masak terpakai yang mengeluarkan asap kebiruan yang memedihkan mata, berbuih, bertukar warna menjadi gelap atau mengeluarkan bau seperti ikan busuk apabila dipanaskan. Ia adalah tanda minyak masak sudah rosak.
-->    Simpan minyak terpakai dalam bekas gelap dan tidak terdedah dengan haba daripada gas api dan cahaya matahari. Haba boleh merosakkan minyak dengan lebih cepat
-->    Sentiasa pastikan minyak masak terpakai anda masih elok. Bau dan lihat warnanya. Jika ia sudah berwarna gelap atau berbau masam, jangan gunakan lagi. BUANG
-->    jangan gunakan semula minyak masak banyak kali

----------------------------


Saya perkenalkan Phytocol-ST Shaklee, sejenis makanan tambahan yang mampu membantu anda mengawal paras kolestrol yang berada di dalam badan kite.. Phytocol-ST bertindak mengawal kolestrol dalam badan  melalui mekanisma berikut;

Secara ringkasnya, produk ini mengandungi FITOSTEROL iaitu Sterol dan Stenosil yang terdapat di dalam tumbuhan yang mempunyai molekul seakan akan kolestrol. Kesamaan ini menyebabkan kolestrol jahat (LDL) akan bersaing dengan  FITOSTEROL dan seterusnya menghalang seterusnya merendahkan penyerapan kolestrol ke dalam salur darah.

Kawan- kawan sekalian yg berhajat nak beli direct supplement shaklee ni  di hq or branches
boleh guna id saya...

Shaklee id; 869907
Name ; Masharyana Mashuri
Hp ; 016-6810844

Hq shaklee - empire subang
Penang branch - pusat bandar seberang jaya
Ipoh branch - bandar ipoh raya
Jb branch- taman molek
Kl branch- Sri rampai
Kota bharu branch-section 25, jln sultan yahya petra
Kota kinabalu branch- neutron point

pergi ke branches or HQ , buy product & inform my id :869907


SEDANG & INGIN MENCARI SIDE INCOME..??? HANYA DARI RUMAH..

  Hubungi Saya segera,

Sekian terima kasih... Boleh pm sy untuk maklumat lanjut..

Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, sila hubungi saya  SMS/WhatsApp| add saya
di FB Za Fair (Mas Masya) untuk konsultasi percuma & LIKE fanpage Za Fair's Supplement untuk tips kesihatan/kecantikan


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...