Tuesday 26 August 2014

TEKNIK PEMBELAJARAN SHICIDA METHODS

Assalamualaikum.. salam maniss semua readers zafairMas.com...!!

Sejak dah ade baby sendiri ni.. Jari mula ligat mencari apa yang perlu di buat untuk si my baby ni... Al kisah nye nak anak cepat belajar, cepat tangkap, pandai ..ye la.. Sapa yang tak nak anak yang kite kandung 9 bulan ni pandai, jadi orang yang guna soleh/solehah.. kan...?? semua nakk...

Saya rasa, saya perlu  letakan di blog ni supaya boleh praktik kan kat baby harith ni....hehe.. FOR info,  tips ini bukan hanya sesuai untuk ibu bapa mempraktikkan untuk baby sahaja... malah untuk diri sendiri, dan semua peringkat umur tak kira siapa juga anda... pun boleh praktikkan nya...

Contoh... Kami, sid shaklee selalu mengunakan tips ini (minda separa sedar)  untuk menjadi lebih baik.. insyallah.. 

Teknik ini di ambil dari Jepun, “SHICIDA METHODS “.
--> 
---------------------------------------------------------------------------- 

Menurut penulis artikel ini, kaedah ini boleh nampak kesannya dalam masa seminggu ia di pratikkan, namun bergantung kepada kebolehan dan keupayaan otak anak-anak anda menerimanya :


1) Sewaktu anak nak tidur (alpha state)
berilah saranan yang positif seperti anak ayah ni budak baik, rajin belajar, anak soleh, seorang yang pemurah, penyayang, budak yang dengar kate dan macam-macam lagi lah... terpulang pada anda. Sebab masa nak tidur minda berada pada tahap alpha, minda sedar lak dah tidur, jadi saranan akan terus masuk minda separa sedar. Boleh juga amalkan kat diri sendiri ke, sebagai contoh jer –Aku seorang yang hebat, (rakamkat hp dan mainkan semasa kite nak tidur) (dalam hipnosis teknik ini di kenali sebagai hypnosleep)
juga, Cuba pratikkan pada anak anda khususnya bagi mereka yang liat bangun pagi.Insya-Allah menjadi.

2) Mula guna flash card untuk ajar anak anda. 
Flash card ni boleh beli kat kedai-kedai buku kalau nak jimat buat sendiri. Buat kad banyak-banyak dan tunjuk kat dia orang cepat-cepat… macam A, B, C, D, insyaallah cepat dia dapat sebab bila kita tunjuk kad laju-laju atau cepat-cepat otak kanan dia bekerja keras untuk tangkap apa benda yang kite tunjuk tu…kita boleh buat card 1,2,3, gambar-gambar… potonglah gambar kat mana-mana. .

3) Gerak kerja tangan 
 adalah hasil dari otak kanan,jadi cuba ajar anak anda main tanah liat,main cat air ( water colour ), melukis,gunting kertas,origami dan sebagainya.Memang agak leceh dan kena kemas semula,tapi untuk kebaikan anak-anak apa salahnya berkorban sikit.Satu lagi cuba lukis gambar,contohnya rama-rama,tapi hanya sebelah badannya sahaja dan suruh anak-anak sambung lukis ikut apa yang anda lukis dibahagian satu lagi.Ini pun dapat mengaktifkan penggunaan otak kanan.Tahukah anda kenapa orang Cina dan Jepun kebanyakkannya pandai-pandai ? Ini kerana mereka makan menggunakan kayu penyepit.Kayu penyepit mengaktifkan kerja tangan sekaligus membantu menggerakkan otak kanan.
4) Jangan marah-marah atau tengking anak 
sebab mereka boleh simpan semuanya dalam otak kiri... Kalau tanpa sengaja marah atau menengking mereka,kembali semula ke cara pertama dan minta maaf pada mereka dengan ikhlas.

5) Bina daya imaginasi 
Dengan cara bercerita dan kemudian suruh mereka menyambung semula cerita tersebut.
Walaupun cerita itu merapu pun tidak mengapa asalkan mereka punya inisiatif untuk berimaginasi .

6) Main teka-teki dengan mereka.
Letakkan satu barang dalam kotak dan kemudian suruh mereka teka apakah barang tersebut.
Untuk permulaan,berikan mereka pilihan untuk menggambarkan jenis barang dalam kotak terbabit seperti memberitahu warna,bunyi dan sebagainya...
Lama- kelamaan mereka boleh bangunkan deria keenam ( Sixth Sense ) dengan menumpukan perhatian kepada benda yang berada dalam kotak terbabit.Ini semua adalah untuk mengaktifkan otak sebelah kanan.Tapi ingat semua permainan yang hendak dilakukan itu hanya boleh dilakukan selama setengah jam sehari.Tidak perlu lama-lama kerana ia boleh menimbulkan rasa bosan.

Sebelum lakukan semua kaedah ini,pastikan anda mempunyai masa yang benar-benar cukup.Pendekatan ini memerlukan keikhlasan dan kesunggguhan. Dalam Islam sendiri pun menggalakkan ibu bapa bercakap dengan anak-anak ketika mereka mahu tidur kerana pada ketika itulah di antara waktu-waktu doa dimakbulkan. Seorang Kaunselor juga memberitahu, jangan suka menyebut JANGAN pada anak-anak kerana apa yang kita sebut itulah yang mereka ikut .Cuba ganti perkataan JANGAN dengan perkataan lain untuk menyampaikan maksud anda,misalnya Tolong senyap Along berbanding Along Jangan bising .


 Semoga tips ini sama2 dapat diamalkan dan berjaya melahirkan lebih ramai cerdik pandai rohani dan jasmani.

***


Kawan- kawan sekalian yg berhajat nak beli direct supplement shaklee ni  di hq or branches
boleh guna id saya...

Shaklee id; 869907
Name ; Masharyana Mashuri
Hp ; 016-6810844

Hq shaklee
Penang branch - pusat bandar seberang jaya
Ipoh branch - bandar ipoh raya
Jb branch- taman molek
Kl branch- Sri rampai
Kota bharu branch-section 25, jln sultan yahya petra
Kota kinabalu branch- neutron point

pergi ke branches or HQ , buy product & inform my id :869907



SEDANG & INGIN MENCARI SIDE INCOME..??? HANYA DARI RUMAH..

  Hubungi Saya segera,

Sekian terima kasih... Boleh pm sy untuk maklumat lanjut..

Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, sila hubungi saya  SMS/WhatsApp| add saya di FB
Za Fair (Mas Masya) untuk konsultasi percuma & LIKE fanpage Za Fair's Supplement untuk tips kesihatan/kecantikan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...