Wednesday 22 May 2013

PENDARAHAN SEMASA AWAL KEHAMILAN MENGUNDANG KEGUGURAN DAN CARA MENGATASI

Assalamualaikum and congratulation kepada semua moms & moms to be!! misti happy kan lelagi yang buat pertama kalinya hamil... hehehheee... rasa dunia ni ana yang punya!! rasa nak bagitau kat satu dunia kan?? hehehhe... TAPI jangan terlalu seronok sangat.. tau kah moms di awal kehamilan biasanya PENDARAHAN AKAN BERLAKU... tau kenapa??? ia boleh juga dikatakan disebabkan oleh kandungan atau ibu itu sendiri...Kes seperti ini sangat menyentap hati kerana di kala hati gembira kerana badan sudah “berisi” tetapi pada masa yang sama, “hati sangat risau” samada kandungan mampu melepasi tahap kritikal atau tidak.


Apa  yang terlintas di fikiran zf adalah masalah rahim yang tidak kuat di mana dinding rahim tidak dapat menahan fetus. Keguguran yang berulang kali boleh menyebabkan kerosakan kepada dinding rahim juga. Wanita yang mengalami masalah sebegini perlu mengambil perhatian yang lebih tatkala disahkan mengandung.


 Kes sebegini dinamakan sebagai “Threatened miscarriage” iaitu risiko keguguran yang tinggi sehingga kandungan berusia 12 minggu. Selalunya wanita yang mengalami pendarahan di awal 20 minggu  kehamilan perlu berhati-hati dan 30% wanita dikatakan mengalami pendarahan.

Simptom Threaten Miscarriage
Pendarahan vagina seperti warna coklat, merah cerah atau warna merah jambu. Ianya juga boleh dilihat seperti tompokan darah atau pendarahan teruk. Selain daripada itu, symptom lain yang biasa dialami adalah :

    Sakit belakang terutama bahagian bawah abdomen badan
    Kejang perut

Punca masalah Threaten Miscarriage
Dalam kebanyakan kes, sukar ditentukan punca yang nyata masalah ini timbul. Namun terdapat beberapa faktor yang boleh difikirkan:

    uterine fibroids, polyps, atau cysts
    jangkitan seperti STDS
    Radang servik ketika aktiviti seks
    Kehamilan ektopik
    Komplikasi plasenta

Nasihat saya, jika anda mengalami pendarahan ketika kehamilan segeralah bertemu dengan doctor pakar sakit puan anda untuk menentukan risiko keguguran anda.

Rawatan untuk masalah Threatened Miscarriage
Malangya tiada sebarang ubat atau rawatan yang dapat menghentikan pendarahan vagina. Namun begitu terdapat beberapa langkah berjaga-jaga yang boleh anda ambil:

1.      Tunggu dan Lihat
Jika hanya pendarahan ringan dan keadaan bayi kelihatan sihat, doctor akan menasihatkan anda untuk tunggu dan lihat jika ada sebarang perubahan pada pendarahan anda.

2. Rehatkan pelvic
Untuk mengelakkan sebarang trauma atau tekanan, doctor mungkin menyarankan supaya anda merehatkan pelvic. Aktiviti seks ketika tempoh tersebut juga perlu dihentikan.

3. Kurangkan aktiviti harian – Bed Rest
Anda dinasihatkan untuk mengurangkan aktiviti harian. Aktiviti lasak boleh meningkatkan risiko keguguran. Malahan anda dinasihatkan untuk mengelakkan aktiviti yang akan memberi tekanan kepada badan anda.

4. Progesteron
Ianya bukanlah satu rawatan yang biasa diberikan. Progesteron diberikan untuk melegakan otot uterine dan mengurangkan risiko keguguran.

ni zf nak sharekan moms preggy consume shaklee.. n the result alhamdulillah.. much better dari yang sebelum nya...



"Sharing my stories..Saya dua2 kali preggie kena bleeding, around kandungan 7-8 weeks..Dua2 pregnancy juga dapat bed-rest seminggu. Yg first dgn gov doc, ok je dia bg MC 8 hari, bleeding 3-4 hari. Scan tiap2 kali jumpa untuk monitor.

Yg second dgn private doc, bleeding + sakit pinggang melampau, ala2 sakit contraction. Yg ini dia bagi ubat untuk kuatkan rahim + acid folic. pastuh, on 24 weeks, jalan dah buka 3cm pula, bed-rest lagi 3 weeks. Alhamdulillah, sihat dua2 anak saya.

Yg ketiga nie Alhamdulillah, maybe sebab amalkan supplement Shaklee, takde bleeding langsung sampai dah masuk 2nd trimester nie. Saya ambil vit basic tuelah, vitale, b-com, vit-c & OsteMatrix. Alhamdulillah.... :)"


 
semasa hamil : 
 ESP + VITALEA + VITA C + OSTERMATRIX + BCOMPLEX + OMEGA

selepas & semasa kelahiran bayi  : 
 ESP + VITALEA + VITA C + OSTERMATRIX + BCOMPLEX + OMEGA + ALFALFA 

berpantang :  
ESP + VITALEA + VITA C + OSTERMATRIX + BCOMPLEX + OMEGA + ALFALFA  + ZINK


 Di Malaysia, doktor selalu akan menasihatkan ibu hamil yang mempunyai masalah pendarahan disebabkan rahim lemah untuk mengambil bed-rest. Bed-rest bermakna hanya berehat di atas katil tanpa melakukan sebarang aktiviti walaupun menyapu atau mengangkat buku yang berat. Bagi mereka yang sihat,  mungkin tersalah anggap yang ibu itu adalah pemalas. Hakikatnya, mereka perlukan rehat itu untuk menyelamatkan kandungan daripada keguguran. Jangan tidak tahu yang ada ibu hamil perlu dimasukkan ke hospital seawal kandungan 7 bulan untuk pemeriksaan rapi bagi menjaga kandungan.

Oleh itu, kepada para suami yang si isteri mengalami masalah ini, banyakkan bersabar dan berilah sokongan kepada isteri anda.

Walaupun tidak terdapat fakta mengenai supplement dapat mengatasi masalah pendarahan atau threatened miscarriage, namun semua itu adalah usaha untuk memberikan tubuh yang lebih sihat bagi ibu yang ingin mengandung serta meningkatkan imunisasi badan terutamanya dengan pengambilan Energizing Soy Protein (ESP) yang konsisten.. Saya akan memberikan konsultasi serta cara-cara pengambilan kepada anda.

Masharyana | edmas077@yahoo.com | 016-6810844 | shaklee id 869907 | klang / sekinchan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...