Tuesday 30 August 2016

sedekah ni merugikan ke menguntungkan ?

nak share skit.. kisah aku

.
.
dulu aku nak bersedekah ni susah sangat
pastu tak tau apa kebaikan nya
kalo bagi kan duit kite makin berkurang.. tu mindset aku time tu
kalo nak sedekah pon malu
ye la bagi tak banyak
setakat seringgit
malu
.
.

tapi sejak aku join bisnes ni
kecik2 je
alhamdulillah
aku dah mula terbukak hati nak sedekah
tak banyak
dan tak malu
tapi aku akan malu bile tak buat
.
.
apa yang buat aku terbukak hati dan mata
dari apa yang aku baca dan lihat
bila sedekah walaupon tak banyak
allah bagi / gantikan lebih dari apa yang kite bagi
kan memberi tu lebih baik dari menerima
.
.
ade yang kata sedekah ni macam kite makan
hari ni bape kali sedekah ?
sekali ?? ko makan sehari sekali pon tak kenyang
Allah bagi ko macam2 tiap mase.. tak malu ker?
.
.
tu yang paling terkesan
sebba tu even sikit dan berapa yang aku ade
try jugak bagi
lepastu , dapat rezeki yang tak disangka sangka...
syukur sangat
.
macam sale tak putus2
ade je nom baru nak tanya itu ini
dapat balek kg jumpe makbapak
anak mood ok, suami ok
dapat makan kenyang
alhamdulillah
.
.
sedekah bukan takat duit ja
ko ngaji ke bagi apa2 ke tu pon dikire sedekah
niat la nak sedekah
.
.
so, bagi aku.. ko percaya sedekah ni menguntung
memang ia menguntungkan
ko untung, orang yang ko bagi pon untung
.
tapi kalo ko pk ia merugikan
duit aku akan habis kalo memberi
tak silap
tapi ia akan betul jadilah sebab ko dah pk camtu
.
apa yang kite buat
ade kat mindset kite
pk yang baik dapat yang baik la
sebab tu kena pk yang baik2 selalu
agar semua yang kita dapat baik2 belaka
amin

1 comment:

  1. salam...
    nieyl jenjalan pagi sini.. ♥
    Alhamdulillah...kdg² masa menjadikan kita lebih matang...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...