Sunday 2 December 2012

PARAS KOLESTROL MENINGKAT >>> atasi dengan OMEGA + ESP

aSSAlamualaikumm.. di samping semua nak cantikk nak kuruss.. dan sekarang ni musim kenduri.. heheheee..makanan yang disediakan memang lahhh over tau! sedappp!! ikut hati nak tambah j kan tapiii maluuuu... hahahhahaaa.. haaaaa!! di samping dok g kenduri sana sini.. kolestrol jangan di abaikan!

Masalah kolestrol tinggi bukanlah sesuatu yang asing bagi rakyat Malaysia. Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Kesihatan Dunia, 2.3 bilion penduduk dunia mengalami berat badan berlebihan dan 700 juta daripadanya mengalami masalah obesiti. Majoritinya adalah penduduk Asia dan tidak ketinggalan negara ini.

Kolestrol yang tinggi mampu meningkatkan risiko diserang penyakit berkaitan kardiovaskular dan juga strok. Kolestrol yang berlebihan akan menyebabkan dinding arteri akan tersumbat. Apabila ia semakin banyak, kolestrol tadi akan berkumpul dan menebal lalu menyebabkan pengaliran darah menjadi perlahan. Keadaan sebegini amat merbahaya kerana boleh menyebabkan aliran darah terus terhenti.

Di negara ini, terdapat banyak hidangan yang enak. Namun, 
makanan yang enak itu lazimnya akan bertukar menjadi punca penyakit di dalam badan kita sekiranya diambil dengan kuantiti yang banyak. 
Menurut Gary Lee, pakar pemakanan yang berkelulusan Ijazah Sarjana Muda dari sebuah universiti tempatan, terdapat pelbagai cara untuk mengatasi masalah ini.

Mengawal Berat Badan


Cara terbaik untuk mengurangkannya adalah dengan mengawal berat badan. Secara asasnya, badan akan menggunakan kalori lebihan ketika kita melakukan sesuatu kerja. Kalori yang berlebihan dari makanan yang dimakan akan menjadi lemak dan berat badan pula akan bertambah.

Seterusnya adalah dengan melakukan senaman secara konsisten seperti yang disarankan iaitu 20 minit setiap sesi. Seeloknya dilakukan 3 kali seminggu. Aktiviti ini mampu kolestrol merbahaya (LDL) dan meningkatkan kolestrol baik (HDL).

Cadangan pemakanan yang terbaik adalah dari sumber soya. Jumlah pengambilan protein soya yang disyorkan oleh pakar adalah 25g sehari. Ini kerana, protein soya telah terbukti dapat membantu mengurangkan paras kolestrol. Selain itu, protein soya juga merupakan sumber makanan utama untuk membina sel darah, otot dan tisu badan.


ESP & OMEGA adalah antara makanan tambahan yang baik untuk mengawal kolestrol dalam badan. ini kerana OMEGA membantu membakar lemak.. manakala ESP adalah sumber protien yang berkualiti untuk tubuh badan kite...

mana nak carik 2 item yang best ni??? hubungi sy.. AKAN TEROS DIHANTAR KE DEPAN PINTU UMH ANDA...

maSharyana / 016-6810844 / edmas077@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...