Friday 13 March 2015

PARENTING : Anak-anak Tak Selamanya Kecil ---> Bersabar.

Assalamualaikum semuaaa... :)

Sekian lama memohon untuk dikurniakan anak... rezeki terbesar dalam hidup kami, penyeri hidup pengikat kasih sayang kami... :)
Menginsafi diri.. Sumpah..! serius akan insaf, Rasa berdosa even tak layan dia.. Parents sekalian dan termasuk saya sendiri, sayangi lah anak-anak kite, Pepagi dah layan jiwa.. Ya, saya rindu anak saya even tiap hari tiap masa tiap minit tiap saat kami bertentang mata...24jam kami bersama.. saya tetap rindu dia.. Mungkin ini parents feeling.. ohh tak leh tahan.. T_T
Sehari 24jam bersama tak stress ker dok ngadap dan layan kerenah anak.. Ya, kadang2 memang stress, Rasa nak jerit nak marah nak dia diam... Dengan Penatt nya...  Tapi itu lebih bahgia kalo saya letak kat rumah pengasuh.. lagi saya stress..!!
Adakah pengorbanan saya berbaloi, dah tak kerja di usia muda, duduk rumah jaga harith seorang.. ya berbaloi, sebab saya nampak setiap kali perkembangan dia, teruja bila nampak apa die dah pandai, SAYA NAK SAYA ORANG PERTAMA NAMPAK APA DIA DAH PANDAI... dan saya rasa lebih selamat even saya jaga taklah caring sangat dan saya rase bila dia dengan saya kebersihan dia lebih terjaga even sehari mandi sehari sekali atau 2x.. ehhehehehe... saya percaya rezeki itu ada di mana-mana even saya duduk di rumah sahaja :) atau mungkin satu hari nanti jawatan yang saya tunggu-tunggu tu dah open.. hehehheheeee...
Nows harith dah 9bulan. dan saya rindu pertama kali nampak dia... Miss him so much deep in my heart..




Saat pertama kali nampak si dia ni, Allah je yang tahu.. Hilang segala rasa sakit czer tu... saya tahu moms semua rasa bende yang sama kan... Berbalas segala sakit mase mengandung tu kan.. rasa terbayar semua...

Saya akan touching dan sentap sesiapa jugak yang marah/kata tak elok about my baby, even my hasben sendiri.. Boleh tak camtu..???? hehehehheheeee.. 

Saya bukan seorang yang kuat bersabar dan tinggi tahap kesabarannya TAPI saya cuba untuk bersabar demi kebahgiaan kami.. DEMI MU SAYANG, MAMA SANGGUP BUAT APA SAHAJA :) nak menjaga anak kecik memang dugaan, memang perlu tarikkk napas panjang2, Istigfar banyak2... saya percaya bila kite buat baik, Allah akan balas baik... 


Anak-anak Tak Selamanya Kecil ---> Bersabar.
Duhai ibu ayah...
Kami anak-anak tak selamanya merengek, kami tak selamanya berlari dan berbuat bising di dalam rumah, Kami tak selamanya berlebihan nakal. Dan kami tak selamanya memerlukan ibu ayah.

Duhai Ibu ayah....
Hari ini ibu ayah mahu genggamkan tangan, saat nanti kami akan lepaskan, dan menyapu pipi kami saat kami diciumi, mengelak saat mahu dipeluk. Menghindari saat mahu berceloteh. Suatu saat nanti kami akan mandi sendiri, makan sendiri, tidur sendiri dan punya kawan dan mentor sendiri.

Duhai ibu ayah....
Dan pastinya saat itu ibu ayah merindukan masa-masa susah kini. Rindu ingin menidurkan tidur kami, rindu ingin membacakan cerita, rindu mahu memeluk, bersembang, dan rindu mendengar celoteh kami.

Pedulikan penat lelah mengasuh kami. Lakarkan kenangan indah dengan kami. Kerana kepenatan bersama kelucuan itu lebih baik daripada tak ada teriakan, celoteh, tangisan, gelak tawa kami sama sekali di rumah kita..... semua itu tidak akan lama, kerana anak-anak kecil ibu dan ayah ini tak selamanya kecil.”

Ya, menitik air mata saya baca ni... sebab saya terlalu rindukan anak saya even sekarang dia ade je depan mata ni.. Always sayang..!

sekian :)

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...