Saturday 20 September 2014

MASALAH KELUMUMUR DAN PUNCA KELUMUMUR

Masalah kelemumur dan punca kelemumur

Seriusly, ia sangat menakutkan... Kelumumur je kot... Haaaaa...! korang cube lah google pic kelumumur tu.. tengok la camne rupe nye... series menakutkan..! seram mak ngk ni tau..!

Sebenarnya bab kelumumur NI ber pakej.. siap rambut gugur sekali.. tu yang kepala cepat botak.. kepala selalu sangat gatal2.. rase ade serangge mejalan2 kat kepala ni ha kalo panas sangat.. macam ade kutu tapi tak de... hehehehe.. RIMASSS...!!!

masalah kelumumur, sya antara mereka yang ada masalah ni... dari remaja.. umur nak meningkatnaik.. sampai la dah kawen... dan saya perasan, lepas kawen after beberapa bulan tu la... saya selamat dari kelumumur dan rambut gugur + kulit kepala gatal.. sebab konsistent amik supplement shaklee.. padahal time tu amik vit tok kurus + set kulit + vivix .. bahgia sangatttt..!!!

Tapi semua tu kejap jer... Lepas delivery anak pertama 1 jun 2014 lepas.. OTOMETIK masalah tu berulang lagiii.. Malahhh bertambah terok u..! Tu yang agak menakutkan.. dan sekarang sangat berdisiplin untuk amik semula set2 tu semua... erggghhhhh... sangat stress keadaan camni... Boleh klik link ni untuk info lebih lanjut..

okay jom nengok fakta penting yang korang tertanya-tanya.. manalah datang nye kelumumur ni...



KELEMUMUR sebenarnya adalah masalah kulit kepala yang boleh dialami oleh sesiapa saja termasuk bayi, kanak-kanak, remaja dan orang dewasa. Kebanyakan kes kelemumur tidak memerlukan rawatan doktor, tetapi jika selepas beberapa minggu menggunakan syampu berubat, kelemumur tidak hilang atau kulit kepala menjadi merah dan bengkak, anda mungkin perlu berjumpa pakar kulit.

Ramai orang beranggapan bahawa kelemumur mempunyai kaitan dengan masalah kebersihan dan kekerapan anda membasuh rambut. Sebenarnya anggapan ini tidak benar. Kelemumur tetap akan berlaku walaupun anda bersyampu atau sebaliknya. Kelemumur sebenarnya sebahagian daripada proses normal pertumbuhan sel kulit kepala yang baru. Ia selalunya dikaitkan dengan proses sel kulit tumbuh dan mati lebih cepat berbanding masa yang sepatutnya.

Punca sebenar kelemumur terjadi tidak diketahui. Secara umumnya, ia dikaitkan dengan kewujudan kulat (fungus) dikenali sebagai `pityrosporum ovale'. Kulat itu menyebabkan seseorang mengalami kelemumur. Kulat ini tinggal pada kulit kepala. Bagi mereka yang sihat ia tidak akan menyebabkan sebarang masalah. Adakalanya apabila jumlahnya terlalu banyak ia menyebabkan kegatalan dan sel kulit gugur.

Golongan berisiko alami kelemumur

* Ia bermula pada peringkat usia dewasa dan berterusan sehingga pertengahan usia. Namun, ada juga mereka yang berhadapan dengan kelemumur sepanjang hayat.

* Lelaki lebih kerap berhadapan dengan kelemumur. Dipercayai hormon lelaki memainkan peranan utama dalam hal ini.

Lelaki juga mempunyai kelenjar penghasilan minyak pada kulit kepala yang lebih besar berbanding wanita.

Justeru, ia menyumbang kepada berlakunya masalah kelemumur.

* Rambut dan kulit kepala yang berminyak

* Diet pemakanan yang kurang zink, vitamin B dan sesetengah jenis lemak.

* Masalah penyakit berkaitan neurologi.

Punca kelemumur

* Kulit kering - punca biasa yang menyebabkan kegatalan dan kulit berkeruping.

* Kulit gatal dan berminyak menyebabkan kulit bertanda kemerahan dan berminyak.

* Kurang bersyampu

* Masalah kulit seperti psoriasis

* Ekzema pada kulit kepala

* Sensitif pada bahan kimia yang digunakan dalam syampu rambut

* Perubahan hormon

* Tekanan

* Masalah neurologi.

Secara umumnya, kelemumur boleh ditangani dengan syampu berubat dan kekerapan bersyampu. Namun, jika syampu tidak banyak membantu, anda mungkin perlu mendapatkan khidmat nasihat daripada pakar kulit. - Mayo Clinic

Ni antara vitamin a.k.a penyelesaian kepada maslah berkenaan.. TAPI di ingatkan.. korang makan atau gune syampoo ni.. bukan seminggu teros hilang serta merta itu kelumumur tau... 
Apa yang sya mention kat atas tu.. perubahan ke positif side tu kadang tak perasan pon.. Tau2 dah hilang... so enjoy la.. ehheheheheh
  a. B- Complex
 – Inositol, salah satu vitamin B, membantu pertumbuhan rambut. B12 pula adalah satu lagi vitamin B yang menghalang keguguran rambut kerana B12 merupakan komponen rambut itu sendiri.

b. Zinc
– berfungsi untuk mengawal hormon dalam badan dan membantu penyelenggaraan kelenjar minyak yang dirembeskan pada kulit kepala.

c. Revitalizing Shampoo dan Lightweight Conditioner dari Prosante Hair Care
-  untuk rambut yang lebih sihat bersih dan mudah diurus. Hanya yang SEMULAJADI. Tidak mengandungi bahan kimia yang boleh menyebabkan kanser seperti paraben, SLF, SLS dan lain-lain

Kawan- kawan sekalian yg berhajat nak beli direct supplement shaklee ni  di hq or branches
boleh guna id saya...

Shaklee id; 869907
Name ; Masharyana Mashuri
Hp ; 016-6810844

Hq shaklee 
Penang branch - pusat bandar seberang jaya
Ipoh branch - bandar ipoh raya
Jb branch- taman molek
Kl branch- Sri rampai
Kota bharu branch-section 25, jln sultan yahya petra
Kota kinabalu branch- neutron point

pergi ke branches or HQ , buy product & inform my id :869907

  Hubungi Saya segera,

Sekian terima kasih... Boleh pm sy untuk maklumat lanjut..

Sebarang pertanyaan mengenai produk Shaklee, sila hubungi saya  SMS/WhatsApp| add saya di FB  
Za Fair (Mas Masya) untuk konsultasi percuma & LIKE fanpage Za Fair's Supplement untuk tips kesihatan/kecantikan


1 comment:

  1. masalah kelumumur ni memang menganggu. saya tengok adik saya kesian juga..huuu
    hai ^^ kalau ada masa jemput meriahkan segmen Giveaway ini ya :)
    http://iolacaviarofficial.blogspot.com/2014/09/september-giveaway-party-hosted-by-iola.html

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...