Thursday 23 May 2013

LEWAT PERIOD, SANGKA HAMIL.. RUPANYA TAK.. :(


Assalamualaikum..

Hati da berbunga-bunga meniti awal kehamilan.. (agak-agak sendiri cox tak check) mana tak nye.. dari calculation da lewat 2 minggu after last period.. heheheee.. tapi belum check lagi, sebab tak yakin.. awal lagi kan.. so, hari-harilah membayangkan n bajet preggy.. mana tau period plak…! Rasa terkejut, nak nangissss.. sedih luruh..punah harapann! Moody sehariann! macam-macam lagi lahhh.. misti adakan yang meengalami perasaan gini… lebih-lebih lagi yang baru kahwin..atau pun yang da lama menanti cahaya mata pertama ni… apa yang anda harus buat.. STAY POSITIVE & STAY CALM… tu penting tok emosi kite… dan SABAR.. mungkin ada hikmah disebaliknya…


Dari pembacaan kat banyak-banyak blog.. ade jugak yang pendarahan di awal kehamilan… ada jugak still preggy even datang bulan… UPT –ve tapi still hamil, da 5 bulan baru tau.. so, bersabar tu penting kan?? Peluang masih ada.. mintak doa banyak-banyak hopely dipermudahkan… dan berakhir dengan gud news..

Mungkin after 2 weeks period (yang di sangka period tu) awak boleh buat ujian kehamilan semula… mana tau rezeki.. dan jika bukan rezeki awak,, redha dan try again.. zf percaya rezeki allah tu luas.. misti ada sedikit yang allah sediakan untuk kite… bersangka baik lah ye..

Okay, di samping itu.. anda juga boleh mengamalkan makanan tambahan (supplement / vitamin) untuk kesihatan dan kesuburan.. bagi kedua pihak disaran mengambilnya.. bukan tertumpu kepada isteri semata-mata… zf sendiri memula paksa my hasben take it.. hahhaaa.. die nak muntah la.. tak boleh telan la.. arghhh alasann!! then lelama die da biasa amik.. siap tanye lagi hari ni belom amik vit e lah.. so, is easy for me.. Here antara supplement / vitamin yang dicadangkan… (untuk suami isteri)


 
set kesuburan shaklee untuk wanita mengandungi 

vitalea, B Complex, Vita-C, alfalfa dan GLA Complex, 

 manakala untuk lelaki mengandungi
 Vita Lea, B complex, Vita C dan Zinc Complex.

Nak lagi baik ADD ESP sekali lahh…

Yang berkemampuan bolehlah mencuba VIVIX
JIKA PERIOd ANDA TIDAK TERATUR.. disaran kan untuk mengambil GLA hingga teratur ye..

 Multivitamin dan Multimineral (Vita Lea) 
 membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Pendekata ia memenuhi ruang2 kosong dalam tubuh kita di mana mungkin kita tak cukup vitamin/mineral dari diet kita. Jadi bila badan dah cukup nutrien, pasti ia dapat berfungsi dengan lebih cekap.

Vitamin B Complex
  penting terutama untuk mereka yang merancang untuk hamil kerana ia mengandungi asid folik yang diperlukan di awal kehamilan bagi mengelakkan bayi mengalami spina bifida.  

Vita C
pula untuk pembinaan dan pemulihan sel.

Alfalfa 
 untuk wanita membantu dalam hal2 organ kewanitaan dan menyelesaikan masalah seperti keputihan dan sebagainya.

Vitamin/produk yang memainkan peranan dalam kesuburan ini adalah GLA Complex untuk wanita dan Zinc Complex untuk suami. Bagaimana kedua2 ini berfungsi?

GLA Complex  
membantu tubuh menghasilkan ‘cecair kesuburan’ yang antaa kebaikannya ialah memberi ‘ruang’ untuk sperma terus hidup dalam tiub falipio sehingga 5 hari. Zinc pula membantu menguatkan sperma.

Gabungan nutrien di atas memberikan ada harapan untuk menimang cahaya mata.. Jangan lupa berdoa pada Tuhan agar dikurniakan anak. Yang penting, harus jangan berhenti berusaha & berharap pada-Nya.


Sementara berusaha dan menanti berita gumbira.. pasangan suami isteri di sarankan untuk mempelajari serba sedikit mengenai kehamilan, penyusuan, penjagaan bayi, semasa berpantang.. Ia penting untuk persediaan awal supaya pasangan tidak kelam kabut.. Planning ciap-ciap baru clear nanti.. ehhehe..

Sesungguhnya kita hanya merancang dan Allah yang menentukan.. dan sesungguhnya yang baik itu datangya dari Allah.. always think +ve dan mintaklah yang baik-baik.. semoga ada khabar berita untuk anda dan zf jugak (^_^)

Untuk menempah / pertanyaan sila teros hubungi zf kay…

Masharyana | edmas077@yahoo.com | 016-6810844 | shaklee id 869907 | klang / sekinchan

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...