Sunday 3 June 2012

>>>> DIABETIS / KENCING MANIS <<<< never ending story??

Assalamualaikum.. malam ni saya nak berkongsi info tentangt diabetes / kencing manis
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Perubahan Cara Hidup

Perubahan cara hidup mampu mengelakkan kencing manis dan mengawal tahap gula dalam darah. Pesakit kencing manis dinasihatkan mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan dan mengawal kencing manis dengan melakukan beberapa perkara seperti di bawah.

Pemakanan
Pemakanan berkarbohidrat dan gula seharusnya dikurangkan supaya pengambilan kadar kalori pada sesehari itu terkawal. Berbincanglah dengan doktor atau pakar pemakanan untuk cara diet yang terkawal.

Senaman
Senaman penting untuk membantu mengurangkan berat badan dan juga menambahkan kesihatan jantung dan paru-paru (kardiorespiratori). Senaman perlu dimulakan secara beransur-ansur dan dengan nasihat doktor.

Penjagaan berat badan
Pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan akan mendapati tahap gula dalam badan sukar dikawal. Terdapat pesakit yang boleh menghentikan ubat kencing manis apabila berat badan dapat dikawal.

Pemeriksaan diri sendiri
Pesakit kencing manis dinasihatkan membuat pemeriksaan sendiri terutamanya pada jari dan kaki yang kebas untuk tanda luka atau jangkitan kerana deria rasa sakit berkurangan. Ini membolehkan rawatan awal agar jangkitan tidak merebak.

sumber : laman kesihatan


Dengan adanya supplement shaklee.. pengidap diabetis / kencing manis harus merasa lega sidikit.. apa yang shaklee boleh bantu adalah mengawal kadar kolestrol jika diambil secara consume..
Antara supplemet shaklee yang dapat membantu anda adalah

Ramai yang tak tahu kebaikan GLA ini. GLA·atau nama penuhnya Gama Linolenik Asid berfungsi menstabilkan hormon di dalam badan kita. Boleh diambil oleh lelaki dan wanita.Ia sangat membantu terutama mereka yang mempunyai masalah jerawat, mereka yang punya masalah menstrual, monopause sindrom,
  darah tinggi dan kencing manis
Kelebihan vitamin GLA Shaklee ini ialah kerana ia mengandungi vitamin E yang asli.


Apakah kelebihan dan khasiat Shaklee GLA Complex ni

Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
Membantu meningkatkan kesuburan
Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
Membantu dalam menangani menopus
Menguatkan kuku dan rambut
Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
Membantu menangai ekzema
Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
Menguatkan imuniti tubuh
Memperlahankan proses penuaan
Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
Mengawal kencing manis dan darah tinggi
Mengawal kolesterol
Untuk fungsi saraf




B complex 
lengkap dengan 8 kumpulan B termasuk asid folik yang diperlukan oleh tubuh badan demi membantu tubuh badan bertenaga, otak lebih fokus, emosi lebih stabil. 
Sangat penting dalam membantu memetabolismekan karbohidrat, lemak & protein
Anti stress 
,menukarkan makanan(glukos) kepada tenaga dan membantu berfikiran positif sentiasa. Vitamin B juga dapat menjadikan wajah  yang cantik berseri dan tidak kusam.




 vitamin C
Pesakit kencing manis. Pesakit ini banyak kehilangan vitamin C melalui kencing yang kerap. Kajian menunjukkan mereka yang mengambil vitamin C pun masih lagi mengalami kandungan vitamin C yang rendah. Ini berlaku kerana kandungan gula yang tinggi menyebabkan berlakunya persaingan antara gula dan vitamin C. Pesakit kencing manis juga mendapati kandungan collagen mereka yang kurang menyebabkan proses penyembuhan luka terjejas. Perubahan-perubahan yang terjadi pada protein dan 'free radicals' menyebabkan pesakit kencing manis lebih terdedah kepada komplikasi seperti cataracts, atherosclerosis, kerosakan saraf dan kerosakan buah pinggang. Pengambilan vitamin C dapat membantu dalam keadaan-keadaan di atas. menyembuhan luka. Vitamin C akan meningkatkan kadar pengeluaran collagen, oleh itu luka boleh sembuh dengan lebih cepat. 



Sekiranya,
  ada di kalangan ahli keluarga anda mahupun saudara mara atau rakan-rakan yang mengidap diabetes, anda bolehlah syorkan beberapa produk Shaklee yang boleh membantu mengurangkan tahap gula dalam darah pesakit. 
InsyaAllah! Kesihatan itu adalah anugerah tak ternilai..Ia adalah nikmat yg tersembunyi ,bagaikan mahkota di atas kepala org yg sihat yg hanya dapat dilihat oleh orang2 yg sakit.. renung2kan... 

”Jika anda inginkan jadual mkn dan pilihan suplemen utk pesakit diabetes yg bersesuaian dgn budget anda, sila emel saya di edmas077@yahoo.com | sms saya di 016-6810844 (mas)














No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...