Thursday 3 March 2016

NAK RAMBUT SIHAT DAN PANJANG

► NAK RAMBUT SIHAT DAN PANJANG?◄

rambut panjang ni susah kan nak jaga... baru nak panjang sikit, dah asyik gugur, bercabang, kering, dan paling paling tak best bila berkelumumur.. sumpah stress ! bau pon xsedap.. werrkkk!
.
ok nak share tips penjagaan rambut ni... mesti orang pompuan suka.. kami pon suka sebab tu nak share.. happy day ya.. moga bermanfaat :)

*******************************


.

1. Sekiranya rambut anda rosak atau hujungnya bercabang, segeralah merapikan bahagian yang bercabang itu dengan memotongnya kerana ini merupakan langkah awal.

2. Jangan bersyampu setiap hari. Syampu boleh mengurangkan minyak semula jadi yang dihasilkan oleh rambut dan ia sangat berguna untuk zat rambut. Sekiranya anda tidak selesa kerana rambut mudah berbau, gunakan sedikit perapi agar rambut kembali wangi.

3. Gunakan produk-produk penataan rambut sesedikit mungkin. Contohnya gel, volumizer, serum, semburan rambut dan sebagainya. Penggunaan produk yang terlalu kerap boleh membuatkan rambut keras sehingga anda terpaksa memerlukan syampu untuk membersihkannya.

4. Minimumkan penggunaan peralatan yang panas seperti pengering rambut, pengeriting rambut dan pelurus rambut.

5. Gunakan sikat rambut untuk mengurut kulit kepala setiap malam. Lakukan gerakan memutar ke seluruh kulit kepala sekitar 15 minit.
Setelah itu, sikat rambut anda secara perlahan dari pangkal rambut sehingga ke hujung. Cara ini akan menyebarkan minyak semula jadi pada pangkal rambut ke seluruh rambut hingga ke hujungnya.

LIKE jika anda suka dengan info ini
SHARE jika info ini berguna untuk rakan anda

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...