Thursday 28 November 2013

KEGUGURAN | RISIKO KEGUGURAN

assalamualikum... Keguguran ialah kehamilan yang berakhir sebelum kandungan berusia 20 minggu. perkara cam ni xd sape pon nak.. mintak-mintak kite semua (preggy mom) selamat lah hendaknye.. amin... 
Pada masa ini, bayi belum lagi berupaya untuk hidup di luar rahim. Semasa keguguran, bayi, uri, dan ketuban akan keluar dari rahim. Kadang-kadang tidak semua itu keluar sekali gus dan ada yang tertinggal di dalam rahim.


Dalam kebanyakan kes, ia disebabkan oleh janin yang tidak sihat (80%) dan yang tidak dapat membentuk dengan sempurna. Keguguran adalah kejadian yang kerap berlaku, dan pada 15-20% daripada jumlah keseluruhan kehamilan. Sekiranya anda keguguran, bukan bermakna anda tidak berpeluang untuk hamil secara normal pada masa hadapan.


Beberapa faktor yang dikaitkan dengan risiko untuk mendapat keguguran iaitu:

✿ Pemakanan yang tidak sihat

✿ Merokok

✿ Horman yang tidak seimbang

✿ Jangkitan kuman

✿ Masalah penyakit yang dihadapi seperti jantung, sakit buah pinggang, kencing manis dan sakit tiroid.Terdedah pada radiasi dengan banyak

✿ Mengambil ubatan yang memudaratkan bayi

✿ Demam yang tersangat panas

✿ Rahim yang tidak normal


Bila perlu berjumpa doktor?

Pendarahan semasa awal hamil adalah salah satu tanda keguguran. Anda harus berjumpa dengan doktor sekiranya anda mengalami pendarahan seperti berikut :

    ✿ Pendarahan yang ringan tetapi berpanjangan sehingga dua minggu
    ✿ Pendarahan yang membasahi satu tuala wanita
    ✿ Pendarahan yang berketul-ketulSakit perut berpanjangan
    ✿ Keluar lendir yang berbau dari faraj
    ✿ Demam melebihi 38 darjah C

Selepas keguguran

   ✿  Haid normal akan kembali seperti biasa selepas 3-6 minggu
   ✿ Jangan gunakan tampon
   ✿  Jangan douche vagina anda
   ✿ Jangan pergi berenang atau berendam dalam sauna panas.
   ✿  Jangan membuat hubungan seks sebaik sahaja keguguran
   ✿  Anda mungkin akan mengalami sakit pada bahagian bawah ari-ari yang sama dengan sakit semasa haid. Ia mungkin akan berpanjangan sehingga 2 hari selepas keguguran. Berjumpalah dengan doktor sekiranya sakit itu berpanjangan.

Dilatation and Curettage (D&C)

Prosedur ini akan dibuat sekiranya sebahagian tisu dari hasilan kehamilan tertinggal di dalam rahim. Sekira ia tidak dikeluarkan, pendarahan atau jangkitan kuman mungkin akan berlaku. Aktiviti harian boleh diteruskan semula sekiranya anda merasa sihat. Tanya doktor anda untuk sebarang aktiviti yang lebih lasak.
Hamil selepas gugur

Dicadangkan agar anda menunggu sekurang-kurang 2 bulan sebelum anda merancang untuk hamil semula. Ini akan memberikan masa untuk rahim dan badan sembuh.

------------------------------------------------ 



Anda juga di cadangkan untuk mengambil set berpantang + GLA sekiranya keguguran berlaku.. ini kerana.. anda perlu berpantang seperti wanita lain yang telah melahirkan baby.. hal ini perlu untuk mengembalikan tenaga dan untuk kesihatan yang lebih baik... 


 
Masharyana | edmas077@yahoo.com | 016-6810844 | shaklee id 869907 | klang / sekinchan 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...